Patterns of Scientific Mobility and Career Opportunities in the Academic Market: The Effects of Pursuing Graduate Studies in the United States for Argentinian Reseachers of Exact and Natural Sciences

Lucas Luchilo, María Verónica Moreno, María Guillermina D’Onofrio

Abstract


This paper analyzes the role of academic mobility to the United States of Argentinian researchers in exact and natural sciences as well as its implications for starting a career in Argentina’s main research council. To this end, we present some quantitative indicators and analyze data from 40 semi-structured interviews on the subjective perceptions and the sedimented steps of individual career paths. Finally, we discuss the recent evolution of the academic job markets in the United States and Europe as well as the incentive systems and career opportunities within the Argentinian academic job market.

Keywords


scientific mobility; academic job market; Argentina; United States;

References


ALTBACH, PHILIP

“The Asian Higher Education Century?”, International Higher Education, no. 59, pp. 3-5.

ALTBACH, PHILIP G., Y JANE KNIGHT

“Visión panorámica de la internacionalización en la educación superior: motivaciones y realidades”, Perfiles educativos, vol. 28, no. 112, pp. 13-39.

ALTBACH, PHILIP, MARIA YUDKEVICH Y LAURA E. RUMBLEY

“Academic Inbreeding: Local Challenge, Global Problem”, in Maria Yudkevich, Philip. G. Altbach y L. E. Rumbley, eds., Academic Inbreeding and Mobility in Higher Education: Global Perspectives, Londres, Palgrave-Macmillan.

ANSAH, ESI E.

“Theorizing the Brain Drain”, African Issues, vol. 30, no. 1, pp. 21-24.

ATRIO, JORGE LUIS

“Política y gestión de la ciencia y la tecnología. Un espacio de tensiones frente a los cambios de dinámica en la producción del conocimiento. Elementos de análisis para la evaluación en ciencia y tecnología”, tesis doctoral, Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS).

AURIOL, LAUDELINE, MAX MISU Y REBECCA ANN FREEMAN

“Careers of Doctorate Holders: Analysis of Labour Market and Mobility Indicators” OECD STI Working Papers, 2013/04, París, OECD Publishing.

BALÁN, JORGE

“Los mercados académicos en el Norte y la migración internacional altamente calificada: el contexto actual de la circulación de cerebros de América Latina”, en Sylvie Didou Aupetit, y Etienne Gérard, eds., Fuga de cerebros, movilidad académica, redes científicas. Perspectivas latinoamericanas, México, IESALC–CINVESTAV–IRD, pp. 75-88.

BALBACHEVSKY, ELIZABETH

“The Academic Profession in Latin America: Between a Corporatist and a Professional Ethos”, en Hugo Horta, Manuel Heitor y Jamil Salmi, eds., Trends and Challenges in Science and Higher Education, vol. 3, Cham, Springer Publishing.

BENGOCHEA, JULIETA, Y CECILIA TOMASSINI

“La migración calificada en Uruguay: el desafío de la movilidad y el retorno”, en Adella Pellegrino, coord., La migración calificada desde América Latina. Tendencias y consecuencias, Montevideo, Facultad de Ciencias Sociales-Universidad de la República.

BERGER, PETER L., Y THOMAS LUCKMANN

La construcción social de la realidad, Buenos Aires, Amorrortu Editores.

BERMÚDEZ RICO, ROSA EMILIA

“La movilidad internacional por razones de estudio: Geografía de un fenómeno global”, Migraciones internacionales, vol. 8, no. 1, pp. 95-125.

“Migración calificada e integración en las sociedades de destino”, Sociedad y Economía, no. 19, pp. 135-150.

BHAGWATI, JAGDISH, Y MILIND RAO

“Foreign Students in Science and Engineering Ph.D. Programs: An Alien Invasion or Brain Gain?”, in B. Lindsay Lowell, ed., Temporary Workers in America: Policies That Benefit the U.S. Economy, Westport, Quorum Books, pp. 255-276.

BOURDIEU, PIERRE

Las estructuras sociales de la economía, Buenos Aires, Manantial.

BRANDI, M. CAROLINA

“La historia del brain drain”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, vol. 3, no. 7, pp. 65-85.

BRUNNER, JOSÉ JOAQUÍN

“Apuntes sobre sociología de la educación superior en contexto internacional, regional y local”, Estudios Pedagógicos, vol. 35, no. 2, pp. 203-230.

CRESWELL, JOHN W., Y VICKI L. CLARK PLANO

Designing and Conducting Mixed Methods Research, Thousand Oaks, Sage.

DELOITTE CONSULTING

“Researchers Report 2014: Final Report”, DG Research and Innovation, en https://cdn5.euraxess.org/sites/default/files/policy_library/researchers_report_2014_final_report.pdf.

DIDOU AUPETIT, SYLVIE

“¿Pérdida de cerebros y ganancia de saberes?: la movilidad internacional de recursos humanos altamente calificados en América Latina y el Caribe”, en Sylvie Didou Aupetit, y Etienne Gérard, eds., Fuga de cerebros, movilidad académica, redes científicas. Perspectivas latinoamericanas, México, IESALC-CINVESTAV-IRD, pp. 25-62.

FLORES, PATRICIA BÁRBARA

“Análisis de la dinámica de movilidad internacional de graduados universitarios argentinos”, tesis de maestría, Universidad Nacional de General Sarmiento.

FOCHLER, MAXIMILIAN, ULRIKE FELT Y RUTH MÜLLER

“Unsustainable Growth, Hyper-Competition, and Worth in Life Science Research: Narrowing Evaluative Repertoires in Doctoral and Postdoctoral Scientists’ Work and Lives”, Minerva, vol. 54, no. 2, pp. 175-200.

FUMASOLI, TATIANA, GAËLE GOASTELLEC Y BARBARA M. KEHM, EDS.

Academic Work and Careers in Europe: Trends, Challenges, Perspectives, Cham, Springer Publishing.

GAILLARD, ANNE MARIE, Y JACQUES GAILLARD

International Migration of the Highly Qualified: A Bibliographic and Conceptual Itinerary, New York, Center for Migration Studies.

GARCÍA DE FANELLI, ANA

“La movilidad académica y estudiantil: reflexiones sobre el caso argentino”, en Sylvie Didou Aupetit y Etienne Gérard, eds., Fuga de cerebros, movilidad académica, redes científicas. Perspectivas latinoamericanas, México, IESALC-CINVESTAV-IRD, pp. 117-135.

GÉRARD, ETIENNE

“¿Fuga de cerebros o ‘doble movilidad’?: Un análisis de las implicaciones de la migración de estudiantes marroquíes hacia Francia y su inserción profesional en Marruecos”, Revista de la educación superior, vol. 37, no. 148, pp. 88-99.

GOKHBERG, LEONID, NATALIA SHMATKO Y LAUDELINE AURIOL, EDS.

The Science and Technology Labor Force: The Value of Doctorate Holders and Development of Professional Careers, Cham, Springer Publishing.

GRANOVETTER, MARK

“Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness Economic and Social”, The American Journal of Sociology, vol. 91, no. 3, pp. 481-510.

GREDIAGA KURI, ROCÍO

“¿Por qué se fueron a estudiar fuera? Razones y expectativas de tres generaciones de mexicanos”, Sociológica, vol. 32, no. 90, pp. 217-256.

HERRERA GIOCONDA Y LUCÍA PÉREZ MARTÍNEZ

“¿Tiempos de crisis, tiempos de retorno? Trayectorias migratorias, laborales y sociales de migrantes retornados en Ecuador”, Estudios Políticos, no. 47, pp. 221-241.

HUANG, FUTAO

“The Internationalisation of the Academic Profession”, en Timo Aarrevaara y Martin Finkelstein, eds., The Changing Academy – The Changing Academic Profession in International Comparative Perspective, Dordrecht, Springer.

KEENAN, MICHAEL, y SANDRINE KERGROACH

“Public Research System Trends and Issues”, Preliminary Draft of Chapter 3 of the 2016 STI Outlook, Paris, OECD Publishing.

KEHM, BARBARA M., Y ULRICH TEICHLER

“Doctoral Education and Labor Market: Policy Questions and Data Needs”, en Leonid Gokhberg, Natalia Shmatko y Laudeline Auriol, eds., The Science and Technology Labor Force: The Value of Doctorate Holders and Development of Professional Careers, Cham, Springer Publishing, pp. 11-29.

KIM, TERRY, Y WILLIAM LOCKE

“Transnational Academic Mobility and the Academic Profession”, in Higher Education and Society: A Research Report, London, Centre for Higher Education Research and Information-The Open University.

KONDAKCI, YASAR

“Student Mobility Reviewed: Attraction and Satisfaction of International Students in Turkey”, Higher Education, vol. 62, no. 5, pp. 573-592.

KOOLHAAS, MARTÍN, NICOLÁS FIORI Y ADELA PELLEGRINO

“Tendencias recientes y perfiles de los migrantes altamente calificados: estudios comparativos de los latinoamericanos en España y Estados Unidos (2000-2008)”, en Adela Pellegrino, coord., La migración calificada desde América Latina: tendencias y consecuencias, Montevideo, Ediciones Trilce, pp. 119-150.

LUCHILO, LUCAS

“Políticas argentinas de retorno y de vinculación: rupturas y continuidades”, en Jean-Baptiste Meyer, coord., Diáspora: hacia la nueva frontera, Institut de Recherche pour le Développement/CIDESAL/Universidad de la República, pp. 159-186.

“Estudiantes en movimiento: perspectivas globales y tendencias latinoamericanas”, en Adela Pellegrino, coord., La migración calificada desde América Latina: tendencias y consecuencias, Montevideo, Ediciones Trilce, pp. 63-90.

“Movilidad de estudiantes universitarios e internacionalización de la educación superior”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, vol. 3, no. 7, pp. 105-133.

NATIONAL SCIENCE BOARD (NSB)

“Figures”, en Science and Engineering Indicators, en https://nsf.gov/statistics/2018/nsb20181/.

NIETO, CARLOS

“Motivaciones de la migración de retorno. ¿Qué implicaciones para el desarrollo?”, ponencia presentada en el IV Congreso de la Red Internacional de Migración y Desarrollo, en http://www.flacsoandes.edu.ec/agora/motivaciones-de-la-migracion-de-retorno-que-implicaciones-para-el-desarrollo.

NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES (NAS) ET AL.

The Postdoctoral Experience Revisited, Washington, D.C., National Academies Press.

PELLEGRINO, ADELA

“Éxodo, movilidad y circulación: nuevas modalidades de la migración calificada”, Notas de Población, no. 73, en http://www.eclac.org/publicaciones/xml/2/8852/lcg2124P_4.pdf.

PELLEGRINO, ADELA, Y JUAN JOSÉ CALVO

“¿Drenaje o Éxodo? Reflexiones sobre la migración calificada”, Facultad de Ciencias Sociales-Universidad de la República, en https://www.anpocs.com/index.php/encontros/papers/25-encontro-anual-da-anpocs/st-4/st10-3/4609-apellegrino-dranaje/file.

SCHWARTZMAN, SIMON

“Nacionalismo versus Internacionalismo en las políticas de formación de recursos humanos de alto nivel”, en Sylvie Didou Aupetit, y Etienne Gérard, eds., Fuga de cerebros, movilidad académica, redes científicas. Perspectivas latinoamericanas, México, IESALC–CINVESTAV–IRD.

TEICHLER, ULRICH, AKIRA ARIMOTO Y WILLIAM K. CUMMINGS, EDS.

The Changing Academic Profession: Major Findings of a Comparative Survey, Dordrecht, Springer.

TEICHLER, ULRICH, Y ESTER AVA HÖHLE, EDS.

The Work Situation of the Academic Profession in Europe: Findings of a Survey in Twelve Countries, Dordrecht, Springer.

WOOLLEY, RICHARD, CAROLINA CAÑIBANO Y JACOB TESCH

A Functional Review of Literature on Research Careers, INGENIO (CSIC-UPV) Working Paper 201605, en https://ideas.repec.org/p/ing/wpaper/201605.html.

YONEZAWA, AKIYOSHI, HUGO HORTA Y AKI OSAWA

“Mobility, Formation and Development of the Academic Profession in Science, Technology, Engineering and Mathematics in East and South East Asia”, Comparative Education, vol. 52, no. 1, pp. 44-61.




DOI: http://dx.doi.org/10.22201/cisan.24487228e.2019.1.361

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Lucas Luchilo, María Verónica Moreno, María Guillermina D’Onofrio

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.